2010. január 21., csütörtök

Feekstory interjú: Vendégségben a SID-nél

SID, a zenekar a Csillag születik c. televíziós műsorban vált ismertebbé. Az együttes történetéről, élményeiről és egyéb dolgokról kérdeztem a frontembert, Sid-et, és a basszusgitárost, Katit.

- Gondolom a nagy sikert most a „Csillag születik”-ben való szereplés hozta meg számotokra. Viszont Ti már – ha mondhatom így – nem egy mai banda vagytok… Értem ezen, hogy nem most alakultatok. Mégis hogy jött az elhatározás, hogy induljatok a tehetségkutatón?
Sid: Minden zenekar életében vannak fordulópontok, így nálunk is. Ez a banda egészen más volt 2004-ben, amikor alapítottam, és amikor kijött az első nagylemezem, mert akkor még a zenekar egyszemélyes project volt. Aztán jött Kati, és a többiek. (A mostani együttesben Kenyeres András és Markó János szerepel még.) Szépen lassan összeállt a zenekar jelenlegi formája. De új arcok, új stílust kezdtek fémjelezni, és kialakult egy másik SID, mint az azt megelőző. Így kapóra jött a Csillag születik (továbbiakban CSSZ –a szerk.), ahol a nagy tömegnek be lehetett mutatni az “új” SID-et. Egy interjúban azt mondtam, hogy mi igazából a zenekarunkat, és a most megjelenő lemezünket szerettük volna promotálni, aztán ez lett belőle:)

- Most említetted ugye, hogy ez a SID nem a kezdeti zenekar. Szerintem nem vagyok egyedül azzal, ha érdekel a banda eredete.

Sid: SID a családi nevem rövidített verziója. De a SID az a kezdeti zenekar is. Csak tagcseréken, stílusváltozáson esett át.

Kati: Ez a zenekar ebben a formában, ezzel a zenével, ezekkel a tagokkal, körülbelül másfél éve létezik.

- Több helyen is említettétek, hogy a legemlékezetesebb koncertetek a berlini Tempodromban volt. Miért is?

Kati: Pontosítok, az egyik legemlékezetesebb :)

Sid: Szerencsére több ilyenen “túlestünk”, de ez mindenképpen az egyik legnagyobb sikerünk. Kb. 4000 fős német tömeget meg tudtunk fogni a zenénkkel, úgy, ahogy Magyarországon addig soha. Akkor egy picit elbizonytalanodtunk, hogy biztos jó helyen próbálkozunk-e ezzel a zenével. :)

- Lényegében Ti melyik korosztályt igyekeztek megragadni? Én a fiatalabbakra saccolnék, ezt már csak az extrém külső miatt jelentem ki.

Sid: Azután, hogy felnőtt a hippi nemzedék, a nagy generáció, igazából már nem nagyon különülnek el a korosztályok. Szóval abban a világban, ahol létezik már konzervatív tini, illetve teljesen megkattant nagyi, ott nehéz korrelációkban gondolkodni. Mi adjuk magunkat, aztán aki erre vevő, az vevő, aki nem, az nem. Nem tudományoskodunk.
A design tekintetében pedig meg kell említenünk Oehler Dianna nevét, ő az, aki segít a ruházkodásunkban.

Kati: Ez szép volt, Sid! :)

- Úgy informálódtam, hogy a dalok szövegeit Te írod, Sid.

Sid: A tényszerűség kedvéért, a dalok szövegeinek egy részét írtam én. Másik részét Trunkos András, aki a második apám, és a zenekar menedzsere. Amikor szöveget írok, akkor megpróbálok adni egy szeletet önmagamból, a világról alkotott nézeteimből, rímekbe szeletelt egyveleg gyanánt. Olyan érzéseket, indulatokat próbálok megfogalmazni, amiről azt gondolom, hogy nemcsak bennem vannak meg, hanem feszít, szorít, izgat másokat is.

- És mi a helyzet a videoklipekkel? Ki rendezi őket?

Sid: A „Szabad vagyok” klipet Streba Zoltán rendezte, az azelőttieket Indián, illetve Veltan Zsolt.

- Terveztek a közeljövőben új számot, esetleg klipforgatást?

Sid: Igen, az „Ez itten kérem Magyarország”-ból. Ugye nem meglepő módon:)

Kati: Folyamatosan írjuk az új számokat, tele vagyunk ötletekkel, mondanivalóval, még a felét sem fogalmaztuk meg annak, amit a világról ma el tudnánk mondani :) Ezeknek a daloknak egy részéből, amit most éppen aktuálisnak tartunk, összeállítottunk egy lemezt, ami hamarosan megvásárolható lesz.

- Másrészről pedig egy kicsit negatív hangulatú téma… Mennyire érintett meg Benneteket az, hogy nem sikerült továbbjutni a Csillag születik döntőjébe?

Sid: Nyilván minden versenyben – légyen ez akár a csapd le csacsi kártyajáték -, rossz veszíteni. De objektíven nézve, mi ebben a versenyben nem nyerhettünk. Egyszerűen nem odavalóak vagyunk. Senki ne értse félre, nem nagyképűségből mondom, de a mi zenénk rétegzene. Országos méretekben mi nem győzhetjük le az esztrád egyveleget. Be kell látnunk. De ezzel nincs is baj, elértük, amit szerettünk volna.

Kati: Én személy szerint nem lepődtem meg az eredményen, hiszen a műsor a legszélesebb körű nézőközönségnek szól. Mi pedig ezzel a zenével nem is tudunk, és nem is akarunk mindenkinek megfelelni. De megragadunk minden alkalmat, hogy akiket ez megérint, ahhoz el tudjunk jutni.

Sid: Egy biztos, mostantól kezdve nem kell megmagyarázni, hogy mi az a SID, és ennek örülünk.

- …És szerintem sikerült is elérni egy bizonyos réteget, hiszen folyamatosan nőtt a rajongótáborotok és a felkérések száma, ahogy láttam.

Sid: Így van, innen is csókoltatjuk őket:)

- A „Csillag születik”-re visszatérve… Pont ma olvastam a neten egy cikket, miszerint Fáy Miklós véleménye nem számít nektek – szakmai értelemben. Kifejtenétek bővebben, hogy miért?

Sid: Nem pontosan idézték a mondandóm. Én azt mondtam, hogy azzal nem értek egyet, hogy nyamvadt volt a zenekar a CSSZ-ben, és persze azzal sem, hogy 5 pontot ért a produkciónk. Mondjuk érdekes is lenne, ha egyetértenék. Ehhez képest még azt tettem hozzá, hogy engedje meg a világ nekem azt, hogy ha valakinek a kritikáját el kell fogadnom, akkor egy olyan emberét fogadjam el, aki nálam, az én értékrendszerem szerint már letett valamit az asztalra. Nálam Fáy Miklós nem tett le semmit. És bocsátassék meg, de a CSSZ-ben ilyet még nem tapasztaltam. Az pedig lehet, hogy az én műveletlenségem és tájékozatlanságom, hogy nem ismerem a munkásságát. Kóbor János valóban felhívott minket, és valóban azt kérdezte, hogy ki is ez a Fáy Miklós. Mindezek mellett dicsérte a zenekart, ami szintén engedtessék meg nekem, hogy elfogadtam. Ha ez gyarlóság, akkor vállalom.

Kati: A dalaink egy részében benne van egy jócskán társadalomkritikus szemlélet. Ez is bántó lehet akár, ha a rossz végén állsz a dolognak. De vannak, akiknek egyszerűen a zenei stílus nem jön be. Hál’ Istennek, szép számmal jelentkeztek olyanok, akiknek pont ezek a dolgok tetszettek meg bennünk.
Nem mondom, hogy nem osztjuk meg a közönséget. :) De akinél működik, annál éppen ettől működik. Nekem például bejövünk :D

Sid: Egyébként mi nem ezt a dalt akartuk játszani, mármint a „Hello”-t. Ami azért egy POP-os dal, és amire ugye nem nagyon lehet eljátszani a színpadon az összes punk élményünket:) Mi az „Ez Itten kérem Magyarország”-ot szerettük volna, amire kövér fejcsóválásokat kaptunk az RTL-től. Nem is értem miért… :) Bár lehet, hogy akkor az első helyről estünk volna ki.

- Végül pedig, hol találkozhatunk veletek legközelebb a tévén kívül?

Sid: Kéthetente szombatonként játszunk Budapesten, a Soho London Pubban, Budapesten a Nagymező utca 31. szám alatt…

Szanyi-Nagy Judit

nov 23rd, 2009 | By Főszerkesztő | Category: Interjú, Kultrakész
http://www.feekstory.eu/2009/11/23/vendegsegben-a-sid-nel.feek

.